Corporate communicatie advies

Tijdens mijn laatste schoolperiode heb ik een adviesplan opgesteld voor vier interieurbedrijven die als één naar buiten willen communiceren. Hierbij heb ik veel kennis en ervaringen opgedaan binnen corporate communicatie en de interieurbrache. 

Integratie_AllThat_Mondkapje

Aanleiding adviesplan

Aan het Spinveld 22A zitten vier interieurbedrijven gevestigd die elkaar aanvullen. Echter komen bezoekers binnen met het idee dat ze voor een enkel bedrijf komen. Later wordt er pas duidelijker dat het gaat om vier bedrijven. 

Als voorbeeld: de
bezoeker wil graag een tafel van PW
Interiors. Deze bezoeker loopt binnen
en verwacht een werkplaats, of ten
minste een showroom waar alleen tafels
tentoongesteld staan. Zodra de bezoeker
de showroom betreedt, komt hij erachter
dat er meer onder één dak zit. Naast
tafels kan je hier ook terecht voor diverse
binnen- en tuinmeubelen, verlichting,
woonaccessoires en stoffering.

Debriefing

Aan het Spinveld 22A zitten vier interieurbedrijven gevestigd die elkaar aanvullen. Echter komen bezoekers binnen met het idee dat ze voor een enkel bedrijf komen. Later wordt er pas duidelijker dat het gaat om vier bedrijven. 

Als voorbeeld: de
bezoeker wil graag een tafel van PW
Interiors. Deze bezoeker loopt binnen
en verwacht een werkplaats, of ten
minste een showroom waar alleen tafels
tentoongesteld staan. Zodra de bezoeker
de showroom betreedt, komt hij erachter
dat er meer onder één dak zit. Naast
tafels kan je hier ook terecht voor diverse
binnen- en tuinmeubelen, verlichting,
woonaccessoires en stoffering.

 

Voordat er een adviesplan opgesteld werd, hebben er een aantal gesprekken plaatsgevonden met de vertegenwoordigers van de vier bedrijven. Hierin zijn de volgende zaken benoemd:

  • Context en aanleiding
  • Hoofd-en deelvragen
  • Analysemodellen
  • Planning en budget

Vanuit de debriefing kon er een onderzoeksrapport opgesteld worden. Hierin staan zowel interne als externe analyses.

Integratie_AllThat_Mondkapje
Integratie_AllThat_Mondkapje

Aanbevelingen

Uit de analyses zijn er conclusies getrokken. Hierbij is er gekeken naar de relevantie van het plan. De conclusies geven antwoord op de deelvragen. Vanuit hier zijn er aanbevelingen opgesteld. 

Aanbevelingen in een notendop

  • Corporate communicatieverhaal creëren
  • Gezamenlijke huisstijl
  • Inzet offline communicatiemiddelen
  • Van paid naar earned media
  • Evenement ter lancering gezamenlijke identiteit

Advies

In het advies wordt de doelstelling, doelgroep en de boodschap beschreven die het Spinveld 22A wil overbrengen. Vanuit hier is er een concept bedacht die wordt doorgevoerd in de verschillende middelen.

Samenvatting concept
Om als vier interieurbedrijven samen naar buiten te treden draagt het concept de naam: ‘Binnen beleven, buiten ervaren’. De verdere uitleg die hierbij hoort is: Spinveld 22A brengt binnen beleven en buiten ervaren samen tot uw ideale woonomgeving. De ondertitel die bij dit concept hoort is ‘van interieurinspiratie naar real life creatie’.

Integratie_AllThat_Mondkapje

Communicatiemiddelen

Om het concept in beeld te brengen bij de doelgroep worden er vier communicatiemiddelen ontwikkeld. Hierbij wordt er gericht op offline- en online middelen.

Tijdens deze fase ben ik verantwoordelijk geweest voor het offline magazine en de landingspagina

De landingspagina is gemaakt in Adobe XD en het offline magazine in Adobe InDesign. 

Het plan is beoordeeld met een 8,8 en de bijbehorende communicatiemiddelen kregen een 10.