Als freelancer en studente communicatie ben ik altijd op zoek naar inspirerende verhalen binnen de communicatiewereld. Dit keer spreek ik Manon Dahmen. Ze is werkzaam bij intern communicatiebureau Funk-e. Dit bedrijf zorgt voor een effectieve communicatie van de interne verandering. Hierin werken ze met een visuele aanpak. Natuurlijk wil ik hier graag alles over weten!

Online office

Ik spreek Manon online via Teams. Ook zij werkt al een aantal maanden thuis. “Ik mis mijn collega’s om me heen, maar nu ga ik tijdens de lunch een rondje wandelen.”, zegt ze. Een bedrijf wat zich bezig houdt met een goede interne communicatie begint bij henzelf. Zo worden er binnen Funk-e vaak enquêtes verstuurd. “Een daarvan ging over de kantoorruimte. De uitkomst van dit onderzoek was dat veel collega’s het prettig vinden om de mogelijkheid te krijgen om huis te werken. Zo hebben we sinds november vorig jaar een nieuw kantoorpand waar ik overigens nog niet ben geweest. Dat is wel gek, maar het is fijn dat er zo naar je geluisterd wordt.”, zegt Manon.

Daarom interne communicatie

Bij marketing weet je exact hoe je je product wilt verkopen. Je weet precies aan wie, hoe je deze doelgroep kan bereiken en welke interesses ze hebben. Hierin weet je ook welk kanaal je het beste kan inzetten. Op die manier zorg je ervoor dat je heel gericht informatie kan overbrengen. “Heel erg veel bedrijven doen dat intern niet. Denk aan grote bedrijven die een nieuwe software gaan gebruiken en wat impact heeft op de hele organisatie.”, zegt Manon. Dat is waarom interne communicatie zo belangrijk is!

Manon als oplossing voor jouw communicatieprobleem

Iedere afdeling of soms zelfs iedere leeftijdscategorie heeft een andere aanpak nodig. We zien nu vaak dat er een mail naar iedereen gestuurd wordt. De kans is enorm groot dat dit vaak niet begrepen wordt door de vele verschillende doelgroepen die je hebt binnen een organisatie. “Ik help bedrijven door middel van workshops om er achter te komen welke doelgroepen ze hebben, wat moet deze doelgroep weten, wat is hun bestemming en wat kan de organisatie doen om ze daar te krijgen. Zo kom je erachter hoe je jouw werknemers het beste kan bereiken.” Manon maakt een plan en blijft de organisatie begeleiden in de communicatie tijdens dit hele proces. Van het begin tot aan de evaluatie. 

Interviews met alle lagen van de organisatie

Om effectief een plan uit te voeren is het heel erg belangrijk om te weten wat de belangens zijn van de verschillende doelgroepen. Dit kan Manon beamen. Zij voert in de eerste fase van een project veel interviews uit met werknemers uit alle verschillende lagen binnen de organisatie. “Dit levert super interessante inzichten op.”, vertelt Manon. Ik sta buiten de organisatie en anonimiseer de verhalen. Dat levert nuttige informatie op waar we verder op kunnen inspelen. 

Het mooiste tijdens het veranderproces

Tijdens het afnemen van interviews krijg ik vaak te horen: “We werken al 20 jaar met dit systeem. Waarom gaan we dat nu ineens veranderen? Dit werkt prima zo.” Dit is de doelgroep die de grootste verandering doorgaat. Zowel  in gedrag als in emotionele waarde. Het is iedere keer weer een uitdaging om deze doelgroep in te laten zien hoe belangrijk de verandering is. Dit doen we door de complexe boodschap te visualiseren. 

Verandermanagement in de komende jaren

Interne communicatie is belangrijker dan ooit. Je merkt nu al dat er veel bedrijven zijn die thuis moeten werken. Hier kunnen verschillende complexe situaties in ontstaan. Denk bijvoorbeeld aan de huidige software wat niet werkt thuis. Veel organisaties komen er nu pas achter hoe belangrijk het is om goed intern te communiceren. Zeker nu we niet meer zo dicht bij elkaar zijn. Mensen zijn iets minder happy en daarom is het nog belangrijker dat je deze mensen goed kan bereiken. “Dat is iets waar we bij Funk-e een goede oplossing voor bieden.”, aldus Manon.

Tip van Manon 

Goed luisteren. Dat is zó belangrijk. Het is vanzelfsprekend dat iedereen dat goed kan. “Ik ben erachter gekomen dat dit super belangrijk is in de communicatiebranche.”, zegt Manon. Je kan jezelf hierin trainen. Zo kan je klanten nog beter helpen, of nog beter interviews afnemen!

Met deze waardevolle tip sluiten we het interview af. Voor Manon staat er nog een drukke werkdag op het programma. Ik ben erg blij dat ze mij een inside kijkje heeft gegeven in de essentie van communicatie tijdens een veranderproces. In de reeks communicatiespecialisten aan het woord ben ik altijd op zoek naar interessante verhalen. Heb jij een inspirerend verhaal wat je met mij wilt delen? Neem contact met me op. Let’s spill the tea!