In de reeks succesvolle communicatieprofessionals aan het woord spreek ik dit keer Anouk Hufkens (26). Met alle gastvrijheid word ik onthaalt op het kantoor van CRAZE in Breda. Hier spreek ik Anouk, die meteen vol enthousiasme praat over allerlei toffe campagnes die gepresenteerd staan op het kantoor. 

Creativiteit in je opleiding

Tijdens de opleiding ruimtelijk vormgever op De Rooi Pannen wist Anouk het zeker. “Dit is iets wat helemaal bij mij past!” Daarna is ze naar de Modeacademie en styling in Amsterdam gegaan. Hier is ze afgestudeerd als conceptueel grafisch vormgever. “Dat was voor mij het stukje wat mistte in De Rooi Pannen opleiding, maar ik ben zó blij dat ik dat alsnog heb gedaan.” Vooral de ruimte en creativiteit in beide opleidingen sprak Anouk aan.

Anouk en CRAZE

“Na een sollicitatieronde kreeg ik een voetbalplaatje mee naar huis. De opdracht was om dit om te zetten naar een dierentuin-actie.” Hier werd ze helemaal enthousiast over. “Ik verzon er extra kleurplaten bij en maakte de plaatjes op met een look-a-like spot-TV laagje eroverheen om er net die extra touch aan te geven.”  Het was een erg leuke opdracht waarna ze de baan kreeg! “Zo doende ben ik hier ingerold en heb ik heel erg veel kennis opgedaan.” 

Het gaat als een raket

Komende oktober werkt Anouk alweer twee jaar bij CRAZE. “Het gaat echt als een raket!”, aldus Anouk. “Geen dag is hetzelfde.” Er wordt binnen CRAZE gewerkt met twee takken van sport. Zo is er een kids afdeling waarbij acties worden verzonnen zoals de Moestuintjes van Albert Heijn. Daarnaast is er ook een afdeling waar spaaracties van onder andere Joseph Joseph worden uitgedacht. “De ene dag ben ik aan het tekenen en de andere dag ben ik een storyboard aan het maken voor een tv-reclame van een spaaractie.”

“Het is zo uitgebreid om maar één werkdag te beschrijven.”

Keiharde wereld

“Alles wat hier verkocht wordt, is nog maar één tiende van wat wij hier aan concepten uitwerken.” “Wij ontwerpen een concept en wij pitchen een concept. Dan kom je in een soort race terecht met vier rondes. Hier wordt je steeds concreter in wat de campagne inhoudt.” De reclamewereld is echt heel erg hard. “Het is daarom ook heel erg belangrijk om tegen teleurstellingen te kunnen.”

Van concept tot uitgewerkte campagne

“Samen vorm ik een team van vier waarbij we verantwoordelijk zijn voor de visuele vertaling van spaaracties.” “Hierin werk ik veel in de Adobe programma’s zoals Photoshop en Illustrator.” Daarnaast zijn er nog veel collega’s van andere afdelingen die bezig zijn met het het product. “Voor de LIDL heb ik een squeezie ontworpen waarbij ik de gezichtjes zelf heb getekend.” “Via mijn andere collega’s kreeg ik video’s doorgestuurd hoe dit ook echt in productie is gegaan. Dat is zo interessant om te zien.” Ook met tv-reclames denkt Anouk vaak mee. “Het is vooral gaaf dat als je ‘s avonds op de bank zit, en je ineens jouw ontworpen squeezie op tv ziet.”

“Het is heel erg leuk om aan het complete beeld te werken.”

Geloof in jezelf

De tip die Anouk mij wilt meegeven is het gewoon doen. “Sta overal voor open en ga iedere uitdaging aan.” “Je leert hier zoveel van! Of je het nu wel of niet aanspreekt.” “Het is ook goed om te weten wat je geen werkplezier uit haalt.” Daarnaast vertelt ze me ook dat je moet geloven in jezelf. 

Met deze waardevolle tip sluit ik het interview af. Anouk heeft me super veel nieuwe inzichten gegeven in de reclamewereld. Ik ben heel erg blij met het inside kijkje in de reclamewereld. In de reeks communicatiespecialisten aan het woord ben ik altijd op zoek naar interessante verhalen. Heb jij een inspirerend verhaal wat je met mij wilt delen? Ik kom graag bij je langs of doe graag een virtueel theetje met je!

Wat is CRAZE?

CRAZE creëert unieke loyaliteitsconcepten die klanten belonen met verrassende hoogwaardige en ambitieuze producten, terwijl ze hen ook de best mogelijke prijs-kwaliteitverhouding bieden. Hierin zijn ze wereldwijd bekend.