De Instagram Verhaal-functie is al een tijdje op de markt. Toch maken nog niet veel bedrijven gebruik van deze functie. Dat is zonde! Ik leg je de voordelen uit én geef exclusieve tips om je Insta Stories te optimaliseren!

Grote kans dat jouw doelgroep actief de Instagram Stories bekijkt

Wat is een Instagram story?
Instagram Stories zijn verticale ´verhalen´ (reeksen) waarin je foto’s en video’s achter elkaar bekijkt. Dit verdwijnt na 24 uur. Je kan ze langer behouden door ze op te slaan in je hoogtepunten. Eerder zagen we dit via een ander social medium; Snapchat! Een tijdje terug heeft Instagram deze functie geïntroduceerd en het is nu populairder dan ooit!

Waarom jouw bedrijf beter wordt met het maken van Insta Stories
Door deze functie geef je een persoonlijke touch aan je bedrijfsaccount. Volgers zien écht een gezicht achter het merk. Dit werkt mee aan de toegevoegde waarde van je product of dienst. Ook zijn volgers via deze functie al een keer in aanraking gekomen met jouw merk.

Maar… hoe optimaliseer je je Insta Stories? Hieronder de tips!

Afwisseling in afbeelding en video
Wil je jouw volgers een kijkje achter de schermen geven? Doe het met een afwisseling van video en afbeeldingen! Zo behoud je langer de aandacht en zijn mensen geneigd om door te klikken. Hieronder lees je meer over unieke content.

Gebruik mooie en aantrekkelijke afbeeldingen die volgers triggeren
Maak je Insta Stories mooi op met een filter, wat tekst of een GIFje. Zo ziet het er veel vrolijker uit en kan je je boodschap nóg beter optimaliseren en visualiseren. Daarnaast is het een must om aantrekkelijke foto’s te gebruiken. Dit trekt vaker de aandacht, let er eens op bij je eigen interesses! Een aantrekkelijke foto straalt professionaliteit uit!

Crossmediaal communiceren via de Insta Stories
Heb je net een bericht geplaatst op je account? Promoot dit via je verhaal! Zo zijn je volgers er nog een keer mee in contact. Daarnaast kan je bericht af en toe wegvallen als er bijvoorbeeld geen persoon op de foto staat. Door het op je story te delen zien volgers het toch nog verschijnen! Dit is een goede manier om je bericht extra te dekken!Gouden tip: communiceer het andersom. Geef aan op je ‘feed’ dat je iets bekend gaat maken in je Insta story! Zo trigger je mensen om het verhaal te openen. Het aantal kliks en kijkers kan je zien via de statistieken.

Maak je story leuk op
Grote kans dat jouw doelgroep meer actief is met het gebruik van de Insta Story-functie dan de berichten. Wees een inspiratiebron voor deze doelgroep. Maak je berichten leuk op met een achtergrond, verschillende soorten lettertype, schaduwen, smileys en ga zo maar door! Ook op deze manier valt je post op en wordt het dus sneller onthouden. 

Gouden tip: wil je zelf inspiratie opdoen voor jouw instagram account? Neem eens een kijkje op Pinterest!

Maak gebruik van de uitgebreide functies
Instagram biedt handige functies zoals het toevoegen van een vragensticker. Via deze sticker kan je aan je doelgroep een vraag stellen die zij kunnen beantwoorden. Wil je snel en makkelijk resultaat? Gebruik dan een poll, hier hoeft een volger niet veel moeite voor te doen en het levert jou direct resultaat op. Via de statistieken kan je zien hoeveel mensen op de poll hebben gereageerd.

Let op: door een nieuwe update van Instagram verdwijnt het aantal kijkers na 48 uur ivm de privacy wet.

Behoud de Instagram Stories in de hoogtepunten
Je bent nu inmiddels gewend dat de stories na 24 uur verdwijnen uit je verhaal. Je kan de stories langer bewaren door ze toe te voegen aan je hoogtepunten. Ook dit kan je leuk op maken zodat het uitstraalt als een geheel.

Vertel veel, maar niet té veel, blijf je volger triggeren en binden
De stories zijn perfect om iets extra toe te lichten of om iets uit te lichten, maar vertel niet te veel! Je doel is natuurlijk om van volgers betalende klanten te maken. Help ze op weg, geef ze de informatie waar ze naar vragen, maar laat ze ook nog zelf wat moeite doen! Voeg bijvoorbeeld een link toe naar een desbetreffende pagina. 

Schrijf je er tekst bij? Doe dit puntsgewijs!
In je Instagram Feed zie je dit ook; 80% van de aandacht gaat naar de foto. Zorg dat je beeldmateriaal voor zich spreekt. Steekwoorden helpen wel voor het onthouden van de content voor je doelgroep. Zo worden volgers toch nieuwsgierig!

Haal resultaat uit je Instagram Stories

Na het posten van een item op je Instagramverhaal kan je direct je statistieken bekijken. Let op: door een nieuwe update kan dit tot 48 na het publiceren. Wees er dus wel op tijd bij! Je kan statistieken aflezen zoals; 

  • Aantal kijkers
  • Aantal stemmen (zodra je er een poll bijvoegd)
  • Antwoorden/reacties (zodra je een vragensticker toevoegd)

Vanuit hier kan je aan de slag met het realiseren van content wat jouw doelgroep écht interessant vindt. Kom je er niet aan uit? Laten we samenwerken! Ik help je graag met het opzetten en realiseren van een campagne op maat. Neem vrijblijvend contact op!